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Digital distribution: the beginning of the end or the end of the beginning? - Distribution digitale : début de la fin ou fin du début ?

Antoine Dupuy d'Angeac • Jun 09, 2022

Digital distribution: the beginning of the end or the end of the beginning?  Distribution digitale : début de la fin ou fin du début ?

Digital retailers who had their moment of glory during covid have since over the past 12 months massively underperformed: Farfetch is down 81% over a year, Asos 72% while consumer indicators have never been so high. As an example, ASOS has today the same market capitalization than in 2012 when the company was making losses and achieved only 552 million pounds of revenues against 4.2 billion expected for this year. Farfetch had 416 million active customers in 2015 versus 3.7 billion in 2021 and is trading at $9 versus an IPO at $20 in 2018.

 

1- several factors explain this counter performance

- The end of covid which allowed the reopening of traditional retail outlets

- Logistic issues related to deconfinement affected these platforms

- The excessive valuations reached during the covid period

 

2- Current stock market levels are interesting entry points as valuations no longer anticipate growth.

- Asos is trading at 0.45 times its enterprise value on sales, Farfetch 1.3 times. Asos, which is profitable, is trading at 14 times forward PER

- During their latest results session, management of these platforms have been very bullish for the next 18 months, as these companies have taken advantage of the covid to make selective acquisitions to strengthen their business model: Top Shop for Asos, New Guards for Farfetch.

- Finally, the logistic issues should gradually be resolved.

 

Thanks to covid, digital penetration should have won at least 3 years. It is therefore paradoxical to see large digital platforms such as ASOS or FARFETCH trading far below their pre-pandemic level.


 * * *


Les distributeurs digitaux qui avaient connu leur heure de gloire pendant le confinement ont depuis un an entamé une véritable descente aux enfers : Farfetch est en baisse de 81% sur un an, Asos de 72% alors que les indicateurs de vente digitale n’ont jamais été aussi hauts. A titre d’exemple, ASOS a aujourd’hui la même capitalisation boursière qu’en 2012 quand la société faisait des pertes et ne réalisait que 552 millions de livres de chiffre d’affaires contre 4.2 milliards attendus pour cette année. Farfetch avait 416 millions clients actifs en 2015 contre 3.7 milliards en 2021 et se paye 9 dollars contre une introduction en bourse à 20 dollars en 2018.


1-     Un certain nombre de facteurs expliquent cette chute vertigineuse :

- La fin du confinement qui a permis la réouverture des points de vente traditionnels

- Les problèmes logistiques et de coûts liés au déconfinement ont aussi affecté ces plateformes

- Les valorisations excessives atteintes pendant la période de confinement



2- Les niveaux boursiers actuels constituent des points d’entrée intéressants dans la mesure ou les valorisations n’anticipent plus de croissance.

- Asos se paye 0.45 fois sa valeur d’entreprise sur chiffre d’affaires, Farfetch 1.3 fois. Asos qui est profitable ne se paye que 14 fois le futur PER

- Lors de leurs récentes publications, les directions de ces plateformes se sont montrées très optimistes pour les 18 prochains mois, ces sociétés ayant profité du confinement pour faire des acquisitions sélectives renforçant leur business model : Top Shop pour Asos, New Guards pour Farfetch.

- Enfin, les problèmes logistiques liés au déconfinement devraient progressivement se régler.


Le covid aurait fait gagner deux à trois ans à la diffusion digitale. Il est donc paradoxal de voir de grandes plateformes digitales comme ASOS ou FARFETCH disposant de belles marques et d’un bon track-record en croissance organique et en acquisitions se payer très en dessous de leurs cours de bourse pré-confinement.

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