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The return of activism in Europe / Le retour d’activisme en Europe

Antoine Dupuy d'Angeac • Nov 11, 2022

 Fantasy and reality - Fantasme et réalités

We had already seen an increase in activism during Covid: Lagardère, Danone or Hugo Boss.

The prospects of economic slowdown far from calming activists have redoubled their appetite in Europe and a few lessons can be drawn.

 

1-First lesson: Increase in success rate

The success rate in Europe is rising. Where activism used to be an Anglo-Saxon specialty, we can see that success rates are increasing in Europe, whether it is for the departure of the boss of Danone, the change of legal structure of Lagardère, the replacement of the boss of Hugo Boss, or even if the activists do not always obtain what they want, they create changes in the targeted companies.

 

2-Second lesson: All sectors and factors are involved

Where activism used to focus on legal structures (double voting for Lagardère or Richemont) and corporate strategies, it now also target ecological options (Glencore and Solvay) and specific assets.

It is no longer just about companies/holdings where management remains in control thanks to double voting systems (see our blog "the last luxury dinosaurs and double voting rights") but about strategic orientations (refocusing for Richemont or Fresenius, separation of oil and renewable activities for Royal Dutch) or simply strategic execution (new CEO for Hugo Boss or Danone)

Finally, all sectors are now targeted: media, consumer and financial sectors are no longer the preferred areas for activists, who are looking at health (Fresenius), mining (Glencore), oil (Royal Dutch), chemicals (Solvay) and technology (Ericsson).

 

3-Third lesson: More and more European activists

Activism being an American technique, it already had some important European players (TCI or Knight Frank (at the beginning of the 2000s) but we see now more European names such as Amber or Blue Bell

 

4-Fourth lesson: Self-implementation by companies of activists' resolutions

The perfect example is Fresenius which, under the rumor of an activist fund's entry into the capital, dismissed its historical boss and replaced him with a Siemens executive expert in restructuring and refocusing. Another example is Rupert, Richemont boss who refused the appointment to the board of a candidate supported by the activist Bluebell but had implemented some of Bluebell's recommendations by selling YNAP to Farfetch

 

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Déjà pendant le confinement avec Lagardère ou Danone, on avait vu le retour de l’activisme en Europe et plus toujours guidé par des fonds américains.

Les perspectives de ralentissement économique loin de calmer les activistes ont redoublé leur appétit en Europe et quelques enseignements peuvent être tires.


1-Premier enseignement : Taux de réussite en hausse

Le taux de succès en Europe monte. Là ou l’activisme était une spécialité anglo-saxonne, on constate que les taux de réussite augmentent en Europe que ce soit pour le départ du patron de Danone, du changement de structure juridique de Lagardère, du remplacement du patron de Hugo Boss ou même si les activistes n’obtiennent pas toujours ce qu’ils souhaitent, ils provoquent des changements dans les sociétés ciblées.


2-Deuxieme enseignement : Tous les secteurs et facteurs sont concernés.

Là ou avant l’activisme touchait surtout les structures juridiques (double vote pour Lagardère ou Richemont) et des stratégies d’entreprises, il concerne désormais des options écologiques (Glencore et Solvay) et des actifs spécifiques.

Il ne s’agit plus seulement de sociétés/holdings ou des directions restent aux commandes grâce à des systèmes de double vote (voir blog « les derniers dinosaures du luxe et les droits de vote double ») mais des orientations stratégiques (recentrage pour Richemont ou Fresenius, séparation des activités pétrolières et renouvelables pour Royal Dutch) ou simplement exécution stratégique (nouveau PDG chez Hugo Boss ou Danone)

Enfin tous les secteurs économiques sont désormais concernés, médias, consommation et finance ne sont plus les terrains privilégiés des activistes qui regardent la santé (Fresenuis) les mines (Glencore) le pétrole (Royal Dutch) ou la chimie (Solvay) et la technologie (Ericsson)


3-Troisieme enseignement : De plus en plus d’activistes européens

L’activisme étant une technique américaine, elle avait déjà quelques acteurs européens importants (TCI ou Knight Frank (au début des années 2000) mais on constate une montée en puissance des noms européens actifs que ce soit Amber, Blue Bell


4-Quatrieme enseignement : Auto-implémentation par les sociétés des recommandations d’activistes

Le parfait exemple est Fresenius qui sous la rumeur d’entrée au capital d’un fond activiste a remercié son patron historique pour le remplacer par un cadre de Siemens spécialisé dans la restructuration et recentrage industriel. Autre exemple. Le patron de Richemont refuse la nomination au conseil d’administration d’un candidat soutenu par l’activiste Bluebell mais s’empresse d’effectuer une partie des recommandations de Bluebell en vendant YNAP à Farfetch

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