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Digitalizing Europe: Everything has to be done - La digitalisation de l’Europe : Tout est à faire

Antoine Dupuy d'Angeac • Sep 30, 2022

Digitalizing Europe: Everything has to be done - La digitalisation de l’Europe : Tout est à faire

Many stocks exposed to the digitalization of the economy experienced a brief euphoria during the covid lockdown. Since then, it has been going from bad to worse, with investors implicitly assuming that digitalization and the reopening of the economy were antithetical. Despite this, most stocks exposed to digitalization, including payment companies (Nexi) or e-commerce stocks (Asos or Farfetch), are trading far below their 2020 levels.


However, as many indicators show, Europe is only at the beginning of this digitalization cycle with significant geographical differences: the penetration rate of credit card payments is 32% approximately in Italy and Germany but already over 60% in Denmark, Sweden or Finland. The European Commission tracks this digital penetration with the DESI, an indicator that takes in account, among other factors, the digital intensity of transactions and the deployment of 5G and broadband networks. The index results confirm the great geographical disparities in Europe and the existence of significant pockets of growth....


The icing on the cake is that the Covid crisis has accelerated this digital transition: Nexi’s credit card transaction volumes were up 7% annually before Covid, 4% during Covid and 10% since the end of the epidemic...


These stocks have increased their turnover since the end of Covid, but their share price is often below their 2019 level. It is as if investors have been overreacting to both the upside (2020-21) and the downside (2022). Yet the great geographical disparity in digital penetration rate confirms that we are only at the beginning of this digitalization cycle ....


* * *



Beaucoup de valeurs exposées à la digitalisation de l’économie ont connu une brève euphorie boursière pendant le confinement du covid suivie par une descente aux enfers depuis. Les investisseurs font implicitement l’hypothèse que la digitalisation et réouverture de l’économie sont antinomiques : La plupart des valeurs exposées à la digitalisation que ce soient des sociétés de paiement (Nexi) ou des valeurs de commerce en ligne (Asos ou Farfetch) se traitent sur un niveau très inférieurs à ceux de 2020.


Or comme le montrent de nombreux indicateurs, l’Europe n’est qu’au début de ce cycle de digitalisation avec d’importants écarts géographiques : les taux de pénétration des paiements par carte de crédit sont de 32% en Italie ou Allemagne mais déjà à plus de 60% au Danemark, Suède ou Finlande. La commission Européenne résume cette pénétration digitale avec le DESI, un indicateur qui prend en compte le pourcentage de personnes connectées, l’intensité digitale des transactions, le déploiement des réseaux 5G et Broadband confirmant les grandes disparités géographiques en Europe et les importants gisements de croissance….


Cerise sur le gâteau, la crise de la Covid a accélèré cette transition digitale : Nexi indique que ses volumes de transaction par carte de crédit étaient en hausse annuelle de 7% avant le covid, 4% pendant la covid mais de 10% depuis la fin de l’épidémie…


Ces valeurs ont fortement augmenté leur chiffre d’affaires depuis la fin de la pandémie mais leurs cours de bourse est souvent en deça de leur niveau de 2019…. Comme si les investisseurs sur-réagissaient à la fois dans les hausses (2020-21) et dans les baisses (2022. La grande disparité géographique de pénétration digitale confirme pourtant que nous sommes qu’au début de ce cycle de digitalisation ….

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